Zomaar 1 dagje.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van AlyenHanneke - WaarBenJij.nu Zomaar 1 dagje.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van AlyenHanneke - WaarBenJij.nu

Zomaar 1 dagje..

Door: AlyenHanneke

Blijf op de hoogte en volg AlyenHanneke

27 Februari 2006 | Suriname, Paramaribo

Het regent!

Het water komt met bakken uit de hemel. Je zou verwachten dat het droge seizoen nu wel eens zou aanbreken, maar nee.. maar het geeft niks. het is niet koud namelijk, en soms juist wel een aangename verkoeling. Weer eens wat anders dan ijsjes.. ;-)

Afgelopen week is het een normale week geweest. Eigenlijk wel verrassend, omdat weken hier 'normaal' gesproken niet normaal zijn. Misschien is het wel eens leuk te vertellen hoe zo'n dag er dan uit ziet.
Als we een ochtend dienst hebben staan we om half 5 op. Om ongeveer 5 uur moeten we dan beneden zijn, en vullen we de grootste soeppan die je je kunt voorstellen halfvol met water. Dat zetten we op het gaspitje. De ketel vullen we helemaal en daar gooien we een half zakje thee in. In de grote pan doen we 2 maatbekers suiker (mierenzoet, en als we het niet goed doen, d.w.z. er volgens de kinderen te weinig suiker in doen is het 'bakra' thee. ofwel: blanke thee. Zo noemen ze ons. Wij zijn dus bakra's.) en ook nog eens een zak poedermelk. Niet te drinken. Gelukkig hoeven we dat ook niet. De kinderen zijn er gek op..
Dan beginnen we alvast met een aantal broodjes smeren. Echte surinaamse bollen. meestal keihard, vooral na het weekend. Lastig hoor geen vriezer hebben. De mulo kinderen en de kinderen van de LBGO komen namelijk al vlot. Om half 6 worden de grote jongens geroepen. We hebben wel geleerd dat wachten totdat ze naast hun bed staan geen zin heeft, want sommige vertikken het gewoon om op te staan. Dus ervoor zorgen dat ze bewegen is al voldoende.
Even later komen de jongens en meiden, zij eten in de morgen los van de kleine kinderen, omdat de kleine kinderen later op mogen staan.
2 grote jongens nemen het smeren van de broodjes over. Dat is hun corvee. De kinderen hebben iedere dag corvee. Wel zielig, als je bedenkt dat ze zo weinig spelen.
De rest van de jongens wordt om half 7 geroepen, en dan s het wachten en bekijken of ze echt hun corvee gaan doen, en zich gaan baden.
Geurbeschrijving: de lucht hangt vol met allerlei aftershave, luchtjes, haartroep etc. De jongens zijn vele malen meer ijdel dan de meiden. Why are we not suprised..
Om ongeveer 10 over 6 wordt de bel geluid en moeten de kinderen voor de deur in de rij staan en stil worden. Dan mogen ze naar binnen en wordt er begonnen met een lied, gebed of een toonloos opzeggen van een gebed. De meeste kinderen weten dan niet eens wat ze zeggen. Meestal kiezen wij er dan ook voor om een eenvoudig gebed zelf te bidden. Half 8 gaan de kinderen die de afwas hebben hun afwas doen als het meezit en dan naar school.
's Middags om 16.00uur hebben de kinderen huiswerkbegeleiding. Beneden in de eetzaal alle kinderen van de basisschool en de kinderen van de mulo en lbgo die geen problemen hebben met huiswerk.. Tenminste zo zou het moeten zijn. Boven komen de kinderen van de Mulo en de LBGO die met bepaalde vakken problemen hebben. Zij krijgen hier dan begeleiding in. Meestal is uitleggen wat er met een tekst in het boekje bedoeld wordt al genoeg. Het grootste probleem is vaak dat ze niet echt snappen wat er staat. Ook niet helemaal wonderlijk als je ziet hoeveel taalfouten er in het boekje staan. Woorden als: constant, nauw etc. kennen ze niet. Ze vonden de uitleg van het woord kringspier nogal hilarisch..

De begeleiding duurt anderhalf uur, dan gaan ze weer baden (wij staan er bekend om dat we niet zoveel baden.. wij zijn dus best wel vies in hun ogen) eten, en weer huiswerk.. Voor de kleine jongens begint dan de avondzegen en naar bed. Tussendoor hebben we de tijd om aan onze scriptie te werken.

Wat trouwens ook best wel alledaags is, is als er gewoon geen begeleiding aanwezig is. Gisteren kwamen we terug uit de kerk en er was niemand aanwezig! De directeur was met een begeleider weggegaan, en had aan de meisjes gevraagd toezicht te houden. De frustraties daarin lopen dus af en toe hoog op.

Wat ook zo typisch is. Laatst stond er een stuk in de krant 'De ware tijd' over het seksueel misbruik in Suriname. Dit jaar was het gestegen met 4 gevallen... Verrassend. In Nederland zou dat niet eens in de krant komen, tenzij het 4% wordt..

Al met al genieten we nog steeds erg van de kinderen. Er zitten boefjes tussen, maar dat zijn wij ook.. Dat scheelt.

Zaterdagavond zijn we met de kinderen mee naar de jeugddienst geweest. Er worden opwekkingsliederen gezongen. Het ziet er als volgt uit: veel kinderen zitten onderuit gezakt in de bank en zingen wel redelijk mee.. Sommige kinderen uit volle borst, als je het gezicht er niet bij zou zien zou je denken dat ze helemaal vol zijn van wat ze zingen. Totdat we even naar rechts keken en we zagen dat het kind dat zo uit volle borst zong ondertussen in haar spiegeltje keek om te kijken of haar make-up nog wel goed zat. Zucht..

De kinderen zijn er dol op om in de rivier te zwemmen waar ook alle afval en maandverband enzo weggegooid wordt. Mjammm.. Niet gek dat er dan zoveel gebaad wordt op een dag. Jak..

Groetjes!!

Aly en Hanneke

• 27 Februari 2006 - 15:44

Tante Nicolette:

Hallo Hanneke

Leuk om te lezen wat je zoal doet de hele dag. Ik heb ook de foto's op jullie site ontdekt.

• 27 Februari 2006 - 18:34

Pytrik!:

hey aly!
    leuk stukje!krijgen we toch nog even een indruk wat jullie daar allemaal doen;P heel erg veel groetjes pytrik!

• 27 Februari 2006 - 19:24

Foke:

hoooj aly!!
    leuk om zo te lezen wat je daar doet! lijkt me gezellig tussen die kinderen! we kregen vandaag post van jou! en ik zal ook weer even snel wat naar jou toe sturen! nog steeds sterkte met de kakkerlakken en de anders vieze beesten! kusje en veel liefs van mij!:D

• 27 Februari 2006 - 20:08

Joyce:

Hey Aly! Leuk om ff een beschrijving van jullie dag te lezen! ehmm.. ist trouwens ook de bedoeling dat jullie in die rivier baden? ;-). Hier ist ok. Hoop gauw weer van je te horen! Veel plezier en succes meis!
    Liefs, Joyce

• 28 Februari 2006 - 11:59

Jac:

Hey Aly

Wat lees ik nou jij vroeg uit bed??? ;) volgens mij zit je daar goed. ow en die melkpoeder is best lekker hoor met warmwater en wat zuiker. Succes met al die kinderen daar en wel wat vaker een bad nemen hoor. Je weet dat je een goed beeld moet neerzetten van ons nederlanders :p

• 01 Maart 2006 - 18:24

Mam:

Ha Hanneke en Aly,

Hier is het geen regen maar sneeuw en hagel. Vanmorgen toen ik opstond was alles wit. Een heel mooi gezicht.
    Maar het mag nu wel voorjaar worden hoor.
    Geniet maar van de kindertjes en tot ziens

• 02 Maart 2006 - 10:24

Marie:

Hey Aly,

Dapper allemaal! wel een uitdaging zeg om die boefjes te handelen.
    Succes en Gods zegen.
    liefs Marie.

• 02 Maart 2006 - 20:15

Tante Pietie:

Hallo daar in het warme Suriname. Hier in Friesland ligt sneeuw!! Wat een verschil!! Je zou denken dat jullie even lekker kunnen afkoelen in de rivier, maar als ik lees wat daar nog meer in ' zwemt' ......lijkt het toch niet zo'n goed idee. Al met al is het leuk te lezen over jullie belevenissen en werkzaamheden. Succes verder. Veel liefs van ons allemaal Aly.

• 04 Maart 2006 - 12:29

John En Alice:

Hey Hanneke,
    leuk om eens te weten wat die kinderen daar allemaal doen in Suriname. Merk je ook nog veel van hun achtergrond etc.? en hoe gaat het als ze op school zitten, hoe ziet zo'n schooldag er dan uit? Hier sneeuwt het alweer, en er ligt nog een dik pak. Dus onze kids zijn de hele tijd buiten....Is ook kosteloos materiaal.......ze kunnen er wel kostbaar materiaal mee stukkrijgen trouwen..... Maar ach ze spelen tenminste. Groetjes, en lekker doorschrijven zo, 'k vind het leuk om al die verslagen te lezen.
    Liefs,
    John&Alice en Kids

• 05 Maart 2006 - 11:11

Wiebrand:

Dag Hanneke,

Toch wel een feest van herkenning, het verhaal over 'jouw' kinderen.Jij hield toch ook veel van baden, vooral in een koude zee. We bevroren al als we er naar keken. En je houdt van opwekkingsliederen, maar ook van in de spiegel kijken.
    En vroeg opstaan was ook niet je sterkste kant.
    Spannend, je belevenissen.
    Je moeder ziet er naar uit dat naar Suriname mag. Nog 44 nachtjes slapen...

• 06 Maart 2006 - 21:40

Tante Neeltje:

Ha Aly,

Leuk om de foto´s te bekijken en jullie stukjes te lezen. Ik vind het jammer dat jullie niet een foto van een kakkerlak hebben, ik zou zo graag willen weten of die er net zo uitziet als die beesten bij mij in de keuken!!!!! Bedankt voor je mooie kaart Aly, een leuke verrassing! Jullie zullen al die kinderen en dat heerlijke ontbijt straks weer missen in Nederland. Geniet van het lekkere weer en kijk uit waar jullie zwemmen! BRrrrrrrr ik moet er niet aan denken.
    Liefs van ons allemaal

• 07 Maart 2006 - 07:14

Lisette (20+):

Hallo Aly!
    Lang leve het internet om op de hoogte te blijven, leuk joh om zo te horen wat je daarginds uitspookt. Alleen dat zwemmen, dat zou ik maar overslaan ja :-). Succes met de lange dagen, en God's zegen toegewenst!

• 07 Maart 2006 - 11:06

Rutger:

Ha Hannes,

gelukkig kennen we jou als bijzonder ijverig en vooral een enorme held 's morgens....
    Ook opvallend te lezen dat de jongetjes ijdeler zijn dan jij (een beetje inlezen, maar toch). Thought that was impossible!

• 07 Maart 2006 - 17:34

Ruchama:

Hey Aly,

Gods zegen daar in Suriname!!!
    X Ruchama

• 08 Maart 2006 - 18:12

Tineke:

Hallo Aly,
    Leuk om je werk zo te volgen, de foto`s te zien. Groetjes ook van Frans, Anouk en Tia.

• 08 Maart 2006 - 21:35

André En Gerda:

hoi aly
    Heerlijk die verhalen over wat je doet, ziet, hoort en ruikt. We vinden het erg leuk om zo iets over jou leventje daar wat te lezen en te zien. De kaart voor de Solid Friens is in huize Kuit aangekomen, ze hebben het kaartje al gelezen, bedankt namens hen. Succes met het vroege tijdstip om op te staan, Als ze hier zo vroeg wakker zijn dan moet het licht echt uit en je nog even omdraaien en verder pitten, we zullen aan je denken als we om die tijd wakker zijn.
    groetjes van ons

• 09 Maart 2006 - 14:46

Mieke:

Hey Hannes,
    Gellukig geniet je nog steeds van die kindertjes daar vooral nu je in het bezit bent van de theorie van Piaget, is dat niet fijn??!! haha
    ps. let goed op je brievenbus de komende dagen... (weet niet hoelang post nederland-surianame er over doet)
    liefs,
    Miekos

• 09 Maart 2006 - 14:47

Mieke:

daar ben ik weer, nog ff een tip!! zet paar nieuwe fotos op je site, lijkt me leuk!!
    groetjes

• 11 Maart 2006 - 18:13

John:

die laatste foto.....is dat niet een moeder die snel achter haar kind aanloopt omdat die haar schooltas is vergeten?

• 13 Maart 2006 - 18:49

Agnes:

Heay Aly!
    Leuk verhaal horen we ook hoe het daar gaat!:)
    Zo te horen is het leuk;)!:) Nou Nog veel Succes daar Heel veel Groetjes Agnes!

• 19 Maart 2006 - 11:09

Hieke Anjema:

Hallo daar!
    Leuk om te lezen hoe jullie leven er daar uitziet! Nog een hele fijne tijd toegewenst! En succes met het vroege opstaan en de vieze thee!
    Groeten, Hieke

• 25 Maart 2006 - 14:25

Annie Stok:

dit is de tweede keer dat ik dit verzend, maar het is de eerste keer niet overgekomen.
    Groetjes, Annie Stok