lauw lauw sani - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van AlyenHanneke - WaarBenJij.nu lauw lauw sani - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van AlyenHanneke - WaarBenJij.nu

lauw lauw sani

Door: AlyenHanneke

Blijf op de hoogte en volg AlyenHanneke

27 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Een echt Surinaams stopwoord: 'lauw lauw sani'; gekke, gekke dingen!
Nu is het woord 'dingen' erg geliefd bij de Surinamers, vooral als ze een keer niet weten welk woord ze moeten gebruiken..En dat is erg besmettelijk, ons Nederlands gaat er dan ook niet op vooruit..Maar ach, ook dat is zo weer bijgespijkerd!
Maar ook de afgelopen week hebben we weer heerlijk genoten van Surinaamse 'lauw sani!'
Allereerst hebben we te maken met een rage, we weten niet of die in Nederland ook heerst, het is een soort knikkeren maar dan met elastiekjes. De kinderen schieten om beurten met elastiekjes naar een bepaald punt, en op het moment dat er iemand een elastiekje boven op dat van een andere gooit mag hij alle elastiekjes hebben die op de grond liggen. Het ziet er erg leuk uit om de kinderen zo bezig te zien, iedereen ontwikkelt een eigen 'techniek', wat een erg leuk gezicht is! Een bijzonder detail is dat de elastiekjes niet per zoveel stuks,maar per zoveel gram worden verkocht, net als andere Surinaamse producten waar we iets minder blij mee zijn..
Afgelopen dinsdag zaten we heel hard te werken aan onze scriptie (of deden we een poging tot...) toen er ineens een cruiseschip voorbij kwam. Spontaan liep de basisschool uit, en er werd nog een halve week nagepraat over het schip. De mensen op het schip zijn maar een uur of acht in de buurt geweest, en hebben een paar dingen bekeken, maar de mensen die het gezien hebben waren er meteen weg van. En dan komen wij rare bakra's met onze romantische voorliefde voor verroeste vissersbootjes...lauw lauw sani dus!
Verder is de rust weer wat weergekeerd wat de ziekte betreft, er is waarschijnlijk iets mis geweest met het water, maar het is allemaal weer opgelost! Nu zijn de kinderen druk in de weer met het voorbereiden voor een kinderdag, op 8 april is er een dag waarbij de kinderen helemaal in het zonnetje gezet worden, met ladingen eten en een danswedstrijd. De kinderen zijn hard aan het oefenen, en wie weet....!
En dan hebben we afgelopen woensdag nog een verjaardag gevierd van iemand die we eingelijk niet echt kennen, maar een kennis van ons logeerde er en besloot ons te komen redden van een vrije dag besteden aan werken! Zo kregen we een rondleiding door Marienburg, met zijn beroemde suiker en rum, kregen we te horen hoe het allemaal geweest was en eerlijk gezegd, we konden wel janken. Veel prachtige, welvarende dingen zijn gewoon aan het wegrotten, maar gelukkig, de natuur neemt het weer over. Wie weet is het over een aantal jaren weer precies zoals het geweest is. Maar wij blijven het een lauw lauw sani vinden....
(we hebben trouwens wel heerlijk gegeten die dag....:D)

tot zover ons verhaal, we moeten weer even verder, hopen binnenkort weer een aantal foto's op de site te kunnen zetten, of het lukt is vraag twee..

In ieder geval, voor nu heel veel groetjes, we hopen dat in Nederland de lente eindelijk een beetje begint en dat jullie ook een beetje kunnen genieten van heerlijke warmte!

Bedankt voor alle belangstelling steeds, we zijn er erg blij mee!

Hartelijke groetjes van Hanneke en Aly!

• 27 Maart 2006 - 14:49

Mam:

Ha Hanneke,

De lente is nu inderdaad begonnen; afgelopen woensdagnacht kwamen we om 1 uur aan in Lauwersoog; het was -5 graden. Gisteren was het overdag 15 graden; heerlijk weer en aardig wat zon. En nu flinke wind en regen erbij, maar wel zacht.
    Groeten, mam

• 27 Maart 2006 - 16:25

Durk:

wy hawwe no meityd aly noflik waar mei hurde wyn. Noflik dat dy sykte skiednis foarby is. Groetnis en alle seine tawinske

• 27 Maart 2006 - 17:49

Pytrik:

lieve aly!lauwlauwsani zeg:Pik mis je wel en heb zin als je weer naar nederland komt!heel veel groetjes pytrik

• 27 Maart 2006 - 19:52

Gerda:

hoi aly
    wat toch geweldige woorden leren jullie. Ik hoop dat je nog meer van zulke woorden/zinnen zult onthouden. Ik vind het erg leuk om jullie verhalen zo te lezen. Hier is alles prima en inderdaad je hebt het al kunnen lezen het voelt al lekker warm. De kinderen gooien de jassen al los. De rage hier op het plein is knikkeren, maar ik zal het door geven aan Ruben en Esther over de elastiekjes en wie weet wordt het wat.
    De groetjes van ons allemaal

• 31 Maart 2006 - 15:21

Froukje:

Heej Aly,
    Leuk dat je je nog vermaakt in Suriname, veel plezier en tot ziens

Groetjes froukje

• 31 Maart 2006 - 21:32

Gee:

Hey hannes, eindelijk ook een berichtje van mij hier. Echt leuk om te lezen wat jullie meemaken daar! je hebt een lekker kleurtje zag ik op de foto! Veel succes nog met de scriptie en gelukkig voor ons duurt het niet zo lang meer voor je terugkomt! Liefs gee

• 01 April 2006 - 15:21

Frans En Tineke:

terwijl Tineke canadese pannekoeken aan het maken is groeten wij je ook hartelijk vanuit onze nieuwe woning! Ben blij dat je het naar je zin hebt en zijn benieuwd naar al je verhalen straks. groetjes,

frans Tineke, Anouk Tia en natuurlijk ook van Alina & Ronny

• 09 April 2006 - 12:45

Alice En John:

Hey Hanneke,
    Over kakkerlakken schrijven jullie niet meer....raakt dat al gewend, of zijn ze uitgeroeid in jullie omgeving. Waarmee was het water vervuild, vraag ik me nog af....en waren jullie ook ziek? Leuk te horen over een kinderdag, hebben ze die ook voor ouders? en die verjaardagen....worden die altijd eens in de twee maanden georganiseerd? Kunnen we hier dan ook wel invoeren, maar dan wel groots aanpakken he!
    tja, de tijd schiet voor jullie ook al weer op. Geniet nog maar even van alles, voor dat je het weet moet je weer in het gareel.
    Leuk zo nu en dan wat over jullie te lezen.
    Liefs,

Wezep